English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی ۸۶ هزار محکوم غیرعمد در ده سال

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: با کمک و همیاری ستاد دیه کشور از سال ۸۵ تاکنون، ۸۶ هزار و ۸۱۶ نفر از بند رهایی یافتند.

 

سید اسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه کشور در گفتگو با خبرنگار مهــر، افزود: ما در ستاد دیه، آیات الهی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. ضمن اینکه اگر برکتی از سوی خدا وارد شده است صرفا به منظور توجه به آیات، روایات و دستورات دین است.

وی با یادآوری و ارج نهادن به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه بقره که عنوان شده است هر کس از هر جهت تسلیم حکم الهی شد، نیکوکار گشت و مسلماً اجرش نزد خداوند بزرگ خواهد بود، گفت: به همین جهت است که موضوع صبر و بخشایش سرلوحه فعالیت ما است و از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که ما در تلاشیم بتوانیم گره‌ای از کار مردم باز کنیم.

جولایی در ادامه به سابقه تاسیس این ستاد در دهه ۶۰ اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۶۹ ریاست وقت سازمان زندان‌ها که شهید لاجوردی مسئولیت آن را برعهده داشتند، تصمیم گرفتند تا برای زندانیانی که به دلایلی همچون تصادف، حوادث کارگاهی، تعهد دادن، ضمانت، مهریه و نفقه همسر و افراد تحت تکفل گرفتار زندان شده‌اند، چاره‌اندیشی شود که این تفکر موجب تأسیس ستاد دیه کشور شد.

وی اصلی‌ترین فعالیت ستاد دیه کشور را اخذ رضایت از شاکیان پرونده‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ستاد دیه کشور توانسته از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۸۶ هزار و ۸۱۶ نفر مددجو را از بند رهایی دهد و این امر تنها با کمک از آیه شریفه‌ای ذکر شد صورت گرفت و از شاکیان و اولیای دم رضایت جلب شود.

شاکیان، نخستین خیران هستند

جولایی در ادامه با ذکر این مطلب که در سال ۱۳۹۴ تلاش کردیم رقمی بالغ بر ۲۸۷میلیارد تومان جمع‌آوری و از خانواده شاکیان رضایت گرفته شده است، تصریح کرد: ما برای آزادی هشت هزار و ۵۶۵ باید رقمی بالغ بر ۷۲۲ میلیارد تومان جمع‌آوری می‌کردیم تا این مبلغ به خانواده شاکیان پرداخت شود اما با توجه به اهمیت و درک این امر از سوی اولیای دم و شکایت‌کنندگان با رضایت به کمترین میزان حق خود رضایت دادند که این امر نشان از ارزش کار از سوی ستاد دیه کشور تلقی می‌شود.

رییس ستاد دیه کشور با بیان اینکه این ستاد با گذشت حدود ۲۷ سال توانسته بیش از یکصدهزار نفر محکوم غیرعمد را در سراسر کشور از زندان‌ها آزاد کند، گفت: واقعیت این است که خود شاکیان نخستین خیران ستاد دیه هستند که بیشترین کمک را به ما کردند؛ چرا که برخی‌ها به تناسب از یک میلیون تا ۱۰۰ میلیون از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند. حدود ۵۰ درصد هم شکایت خود را می‌بخشد. این کار، فرهنگی ارزشمند است که مردم ایران از آن بهره‌مند هستند.

او با اشاره به امکان پرداخت کمک به ستاد دیه، از طریق سامانه آسان پرداخت #۷۷۷۷*۷۸۰* از سوی خیران گفت: هرکس به تناسب وضعیت خود می‌تواند با استفاده از این سامانه کمک‌های خود را به حساب ستاد دیه کشور واریز کند تا با پرداخت دیون گرفتاران دربند این عزیزان آزاد شدند. در مدتی که این سامانه راه‌اندازی شده، خیران در حد توان خود، از هزار تومان تا مبالغ بیشتر به ستاد کمک شده است.

رییس ستاد دیه کشور در ادامه به برگزاری نخستین همایش ملی صبر اشاره کرد و افزود: در این همایش که به همت معاونت فرهنگی قوه قضاییه برگزار خواهد شد، باید به فرمایش امیرالمومنین که فرمودند «گذشت زینت بزرگواری‌هاست» اهتمام ویژه‌ای شود. ضمن آنکه هرچقدر بر این مدل فعالیت‌ها تلاش کنیم، باز هم کم است چرا که تلاش در این موضوع باعث خواهد شد تا عده کمتری در زندان باشند و شاهد کاهش اختلافات در کشور باشیم.

او خاطرنشان کرد: اهتمامی که از سوی قوه قضاییه در خصوص این امر شده، قابل ستایش و تقدیر است. امیدواریم فعالیت‌هایی که بر پایه صبر و بخشش نهاده می‌شود، موجبات کاهش جرم در کشور شود.

جولایی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۱ هزار زندانی بدهکار غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور در انتظار بخشش یا تعیین تکلیف هستند که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ نفر بدهکار مالی، دو هزار و ۲۹۳ نفر بدهکار مهریه و ۴۹۴ نفر دیگر بدهکار نفقه هستند.

علاوه بر این تعداد ۷۲۸ نفر راننده حوادث رانندگی، ۷۷ نفر گرفتار در پرونده‌های حوادث کارگاهی و ۲۱۳ نفر متهم به قتل شبه عمد و غیرعمد هستند که در زندان بسر می‌برند.

انتهای پیام /

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ۰۸:۱۴
تعداد کلیک: ۱,۹۶۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.