English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تلاش برای آزادی زندانیان نیازمند نوعی جهاد است

رییس کل دادگستری استان فارس در جمع اعضای هیأت مدیره و هیأت امنای ستاد دیه استان فارس ضمن تقدیر از مساعدت‌های همیشگی خیرین استانی در کمک به زندانیان معسر و نیازمند گفت : گذشت از مال و انفاق در راه خدا به منظور آزادی زندانیان غیرعمد و نیازمند نوعی جهاد است .  

و به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، در دیدار مدیرکل زندانها، اعضای هیئت مدیره و هیئت امناء ستاددیه استان و جمعی از معتمدین و خیرین استان فارس با رئیس کل دادگستری این استان، القاصی‌مهر با اشاره به اینکه طبق آمارهای موجود هم اکنون تعداد 928 زندانی مالی و غیرعمد در زندان‌های استان فارس به سرمی‌برند، تصریح کرد: این تعداد زندانی بیانگر بی‌سرپرستی و در معرض آسیب بودن 928 خانواده‌ای است که لازم است برای نجات آنها ستاددیه دیه استان با فعالیت بیشتری زمینه جذب کمک و آزادی این افراد را فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه کمک به زندانیان نیازمند جرائم مالی غیر عمد همچون جذب کمک های خیرین در حوزه سلامت دارای اهمیت است افزود : شاید بسیاری تصور کنند همه زندانیان به واسطه جرائم مهم و سلب آرامش از جامعه روانه زندان شده‌اند اما باید افکار عمومی جامعه را نسبت به نحوه زندانی شدن افراد و اعمال قانون در خصوص مددجویان جرائم غیر عمد روشن کنیم که این امر یکی از وظایف مهم ستاد دیه استان است .

نماینده عالی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مسئولیت های اجتماعی افراد و آحاد جامعه نسبت به یکدیگر اظهار داشت : گام های خیرخواهانه ای که ستاد دیه استان با جذب کمک های خیرین در راستای   آزاد سازی زندانیان بر می دارد باعث رضایت خداوند و کاسته شدن آسیب اجتماعی خواهد شد.

رئیس دادگستری استان وجود قریب به هزار زندانی جرائم غیر عمد در زندان های فارس را غیر قابل قبول خواند و تأکید کرد: در وهله اول با فعالیت شوراهای حل اختلاف و فراخوانی شکات زمینه اخذ رضایت فراهم شود.

وی کمک به این دسته از زندانیان را کمک متقابل به طرفین پرونده از جمله شکات و تعیین تکلیف و احقاق حقوق آنان دانست و خاطر نشان کرد: در زندان ماندن فردی که به لحاظ بی احتیاطی و به صورت غیرعمد باعث فوت شخصی شده و در حال حاضر به لحاظ عجز مالی قادر به پرداخت دین خود نمی باشد و خانواده خود و شاکی را در معرض آسیب قرار داده است و قطعاً کمک به این دسته از زندانیان باعث نجات این خانواده ها از آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

رییس هیئت امنای ستاد دیه استان در ادامه با بیان اینکه فلسفه زندان باید به خوبی برای مردم تشریح شود افزود: زندان جای افرادی است که امنیت و آرامش جامعه را به مخاطره می اندازد و مردم نباید محکومان جرائم غیرعمد و مالی را به چشم مجرمان سابقه دار نگاه کنند . اگر بتوانیم در اذهان جامعه این مقوله را از یکدیگر تفکیک کنیم زمینه جذب حمایت های مادی و معنوی خیرین بیشتری فراهم می شود.

وی با اشاره به سابقه خیرین استان در حوزه های سلامت و مدرسه سازی تصریح کرد: اگر تا کنون موفق به جذب خیرین در این حوزه نشده ایم باید روند برنامه خود را تغییر و در برنامه ها تجدیدنظر کنیم .

 رییس کل دادگستری استان فارس در پایان با اشاره به سیاست های قوه قضاییه در بحث زندان زدایی به اجرای دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری توسط قضات تأکید کرد و افزود : در این دستورالعمل جنبه های مختلف و پیامدهای مخرب فردی و اجتماعی مجازات حبس مورد بررسی قرار گرفته است که با اجرای دقیق آن می توان ضمن کاهش آسیب های زندان زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را نیز فراهم کرد.

احمدی، مدیرکل زندانها و رییس هیئت مدیره ستاددیه فارس نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه شکل گیری این نهاد مردمی گفت: ستاد دیه کشور در سال1369 توسط شهید اسداله لاجوردی بنیان گذاری شد و بنابر ضرورت، شعبات آن در سایر استانها نیز پایه ریزی و تأسیس شد.

مدیرکل زندانهای فارس گفت: ستاد دیه در استان فارس، از سال 1378 کار خود را شروع کرد اما به‌منظور تثبیت جایگاه خود در بین مردم و خیرین از سال 1381توانسته با همت اعضای هیئت مدیره، هیئت امنا و مدیران عامل ستاد دیه در سالهای گذشته و اکنون جایگاه خود را تثبیت و اقدامات گسترده ای در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد انجام دهد.

وی اضافه کرد: از زمان تأسیس این ستاد تاکنون با همت خیرین استان و کمک های ستاد مرکز، بیش از 6هزار زندانی معسر ، بی بضاعت و کم بضاعت از سطح زندانهای فارس توسط این نهاد مردمی آزاد و به آغوش جامعه بازگشت داده شده اند.

احمدی ادامه داد: در سال جاری نیز تعداد192نفر از محکومین مالی که 94.4 درصد مرد و 6.4 درصد زن  بوده اند طی تحقیقات و بررسی دقیق پرونده های آنها توسط کارشناسان ستاددیه از سطح زندانهای استان آزاد شده‌اند.

رییس هیئت مدیره ستاددیه فارس با تأکید بر اینکه با استفاده از  رهنمودهای رییس کل دادگستری، ستاد دیه می تواند فعالیتهای بیشتری در زمینه آزادی زندانیان انجام دهد، گفت: انتظار ما از مجموعه قضایی این است در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانها خصوصاً زندانیان مالی، ما را یاری رسانند چرا که منابع ستاد دیه از محل کمک های مردمی و ستاد مرکز تأمین می شود و پاسخگوی نیاز کلیه زندانیان جرایم غیرعمد نمی باشد.

وی با تأکید براینکه با راهکارهای قانونی جرایم مالی کمتری به زندانها وارد شوند، اضافه کرد: همکاران قضایی با استفاده از راهکارهای قانونی درخصوص زندانیان مالی می توانند با دستور کار قرار دادن قبول قرار، کفالت، وثیقه، اعسار، تقسیط بدهی و مرخصی به زندانیان واجد شرایط در کاهش جمعیت کیفری زندانها کمک کنند، هرچه قدر تعداد زندانی مالی کمتر باشد افراد بیشتری با کمک های ستاد دیه از زندانها آزاد می شوند.

در ادامه این دیدار سیدرضا اسکندری مدیرعامل ستاد دیه فارس با اشاره به اقدامات گسترده ای که در ستاد دیه استان صورت گرفته است، گفت: با همت خیرین در14 شهر استان فارس جشن گلریزان برگزار و مبلغ دو میلیارد و 270میلیون تومان به صورت چک، نقدی و تعهد با همت خیرین جمع آوری شد و این استان در جذب کمک های مردمی رتبه سوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: در جذب اعتبارات، استان فارس رتبه برتر کشوری را دارد و سال گذشته250میلیارد ریال برای آزادسازی زندانیان هزینه شده است.

اسکندری افزود: بیش از یک هزار و 100میلیارد ریال نیز از شکات تخفیف گرفته ایم و رتبه برتر کشوری را در زمینه گذشت شاکیان پرونده ها کسب نموده ایم.

مدیرعامل ستاد دیه فارس با اشاره به رتبه بندی جرایم غیرعمد در استان گفت: محکومیت مالی در بین جرایم رتبه اول، مهریه و نفقه دوم، تصادف سوم، چک بلامحل رتبه چهارم، ضرب و جرح غیرعمدی پنجم و قتل خطایی و غیرعمد رتبه ششم را در سطح استان دارد.

وی همچنین اظهار داشت: تاکنون 928زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندانهای استان تحمل کیفر می کنند و مبلغی بالغ بر دو هزار و هفت میلیارد ریال بدهی دارند که برای آزادسازی این افراد به همت خیرین نیکوکار و حمایت سایر نهادهای مردمی نیازمندیم.

اسکندری ادامه داد: با فراهم نمودن زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در دهه کرامت باحضور خادمان حرم رضوی 42نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با بدهی 52میلیارد ریال از زندان آزاد شدند.

مدیرعامل ستاد دیه فارس همچنین یادآور شد: تعداد 11نفر از زندانیان جرایم غیرعمد نیز همزمان با عید سعید قربان با پرداخت800 میلیون ریالی یکی از خیرین شیرازی آزاد شدند و با پرداخت بدهی 30نفر از زندانیان در عیدسعید غدیر نیز زمینه آزادی این افراد فراهم گردید.

وی همچنین تأکید کرد: با تشکیل جلسات مستمر و منظم هیئت مدیره به صورت هفتگی طی 73جلسه به پرونده بیش از 1125نفر از زندانیان رسیدگی شده است.

۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۱۵:۳۷
تعداد کلیک: ۳,۰۶۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.