English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گزارش/ بدهکار غیربزهکار را در پرداخت بدهی‌ یاری دهیم

یکی از دغدغه‌های اصلی قضات درباره صدور مجازات‌های جایگزین حبس، شانه خالی کردن برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی از به‌کار‌گیری محکومان برای گذران دوره مجازات جایگزین‌شان است.

 

محمدصادق خسروی علیا- روزنامه همشهری: هفته پیش اما در یک نمونه کم‌نظیر، استانداری گلستان برای اجرای مجازات‌های جایگزین پیشقدم شد و فرصت کار برای یک زندانی را فراهم کرد. مرد زندانی، بدهکار جوانی است که به‌خاطر بدهی 100 میلیون تومانی‌اش، باید راهی زندان می‌شد اما از هفته گذشته در استانداری مشغول به‌کار شده و قرار است با درآمد این شغل، بدهی‌اش را بپردازد. همزمان رئیس ستاد دیه کشور، ضمن تقدیر از این اقدام از قضات خواست مجازات‌های جایگزین را جدی بگیرند و به دستگاه‌های دولتی توصیه کرد راه را برای به‌کارگیری محکومان جرایم غیرعمد و عادی باز کنند.

    فرار از اجرای قانون

در میان اخبار مختلف مجازات جایگزین، کمتر خبری از به‌کارگیری این افراد در دستگاه‌های دولتی برای سپری کردن دوران محکومیت‌شان منتشر شده است. درحالی‌که بخش قابل توجهی از قانون به تکالیف دستگاه‌های پذیرنده برای این کار اختصاص یافته، کمتر دستگاهی حاضر است یک مجرم را به‌عنوان نگهبان، باغبان یا راننده استخدام کند؛ موضوعی که مورد انتقاد جدی مدیرعامل ستاد دیه کشور هم هست. اسد‌الله جولایی به همشهری می‌گوید: «باید بین کسانی که براساس قانون به زندان محکوم می‌شوند، تفاوت قائل شویم. هر کسی جرم مالی دارد، کلاهبردار نیست و هر کسی محکوم به زندان می‌شود را نباید قاتل و جنایتکار بدانیم. خیلی از این افراد آدم‌های معمولی مثل خودمان هستند که به‌خاطر یک حادثه باید به زندان بروند. خیلی‌هایشان متدین، آبرومند و محترم هستند اما محکوم به زندان شده‌اند. قانون پیش‌بینی کرده که بعضی از این افراد به جای زندان و براساس توانایی‌هایی که دارند در دستگاه‌های دولتی خدمت کنند اما متاسفانه دستگاه‌های دولتی از زیر بار اجرای قانون در این زمینه شانه خالی می‌کنند.»

او با بیان اینکه هم‌اکنون فقط ۳۱۹زندانی غیرعمد در این استان تحمل حبس می‌کنند، می‌گوید: «اگر قضات مجازات‌های جایگزین را جدی‌تر بگیرند، حتما زندان‌های ما خلوت‌تر خواهد شد. نباید آسیب‌هایی که زندان به‌خود فرد و خانواده‌اش وارد می‌کند را فراموش کنیم. باید این کار استانداری و سازمان زندان‌های استان گلستان به‌عنوان الگو معرفی شود.» اما ماجرای محکوم به زندانی که به جای حبس در استانداری مشغول به‌کار شد، چه بود؟!

    کار به جای زندان

مدیر نمایندگی ستاد دیه‌ گلستان با تأیید خبر اشتغال یک‌ زندانی غیرعمد در استانداری به همشهری می‌گوید: «اتهام این فرد، بدهی مالی و مهریه عنوان شده درحالی‌که مجرم جوانی بیکار است.» سعید طالبی در ادامه جزئیات صدور حکم مجازات جایگزین برای این فرد را چنین توضیح می‌دهد: «بدهکاران مالی زندانی می‌شوند اما زندان جای این افراد نیست. وقتی فردی را به جرم بدهی زندانی می‌کنیم او را از جامعه حذف کرده‌ایم و چیزی هم عاید شاکی نمی‌شود.

با همکاری سازمان زندان‌ها زمینه به کار‌گیری بدهکاران محکوم در مشاغل مختلف به جای زندان را فراهم کرده‌ایم. بسته به حرفه و تحصیلات، این افراد در مشاغل مختلف به‌کار گرفته می‌شوند تا به‌جای حبس کار کنند و بدهی‌شان را بپردازند.» او که همزمان معاون مدیرکل زندان‌های استان گلستان هم هست می‌گوید: «شاکیان را دعوت کردیم و روی یک مبلغ به توافق رسیدیم. بعد قرار گذاشتیم که بخشی از آن به‌صورت نقدی و بخشی به‌صورت قسطی پرداخت شود. مبلغ اولیه بدهی این فرد 100میلیون تومان بود که از سوی ستاد دیه به‌عنوان وام پرداخت شد.

اقساط را هم باید با حقوق شغل جدیدی که پیدا کرده است، بدهد.» حالا یک هفته‌ای می‌شود که جوان بدهکار در استانداری گلستان مشغول به‌کار است و مدیر سرپرست او می‌گوید همکار جدیدشان جوانی باهوش و باسواد است که با مدرک کارشناسی به بخش آنها اضافه شده و او از کارش بسیار هم راضی است. عبدالرضا چراغعلی با اشاره به اینکه محکوم بدهکار باید یک سال در این سازمان خدمت کند، می‌گوید: «وظیفه همه سازمان‌ها و ارگان‌هاست که با تعامل با محکم قضایی باری که بر دوش سازمان زندان‌هاست را کم کنند. در این راستا باید به افراد آسیب‌دیده اجتماعی که همه مجرمان هستند، اعتماد کنیم و به‌خصوص به افرادی که دچار مشکلات غیرعمد هستند باید کمک کرد. ورود به استانداری کار راحتی نیست اما بنده و همکارانم با این نگاه مثبت مجرم را پذیرفته‌ایم تا اکنون شانه به شانه در کنار ما مشغول به‌کار شود.» او با اشاره به واکنش مثبت دیگر کارمندان در رابطه با همکار شدن با چنین فردی می‌گوید: «همه او را پذیرفته‌اند و مثل یک همکار قدیمی با او همکاری می‌کنند. به‌دنبال به‌کار‌گیری افراد دیگر نیز هستیم. در این خصوص یک کار تیمی بین استانداری و سازمان زندان‌ها در حال اجراست و اگر محاکم قضایی تأیید کنند در قبول دیگر مجرمان و به‌کارگیری آنها در استانداری مشکلی نداریم.»

    شکارچی مجرم، دوستدار حیوانات شد

قاضی پرونده، شکارچی متخلف را به جای زندان با نگهداری از حیوانات حیات وحش مجازات کرد. شکارچیان غیرمجاز مدت‌هاست بلای حیات وحش کشورمان شده‌اند. پرونده این مجرمان در محاکم قضایی نیز ترافیک دست‌و‌پا‌گیری ایجاد کرده است. قضات دادگستری سعی می‌کنند با صدور مجازات‌های جایگزین حبس، هم به‌خود‌سازی‌ و آشتی‌دادن شکارچیان با طبیعت کمک کنند و هم از میزان این جرایم در جامعه بکاهند. شکارچی متخلفی که با رأی شعبه 108دادگاه کیفری 2سنندج محکوم شد به جای زندان درسایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار به حیوانات آسیب‌دیده رسیدگی کند، تازه‌ترین خبر این حوزه است. با کورش زارعی، مسئول حقوقی اداره کل محیط‌زیست کردستان است در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

    جرم شکارچی چه بود؟

شکار غیرمجاز یک خرگوش.

این تخلف چه مجازاتی در پی دارد؟

این تخلف طبق قانون ماده 10شکار وصید‌ جریمه نقدی و از یک تا 6‌ماه حبس به‌دنبال دارد.

مجازات جایگزین حبس قاضی پرونده چه بود؟

قاضی متهم را موظف کرد یک هفته کاری در محیط‌زیست خدمت کند، البته بنا به تشخیص اداره محیط‌زیست. مسئولان محیط‌زیست نیز با توجه به جرم شکارچی تصمیم گرفتند این شکارچی متخلف را در سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار به‌کار گیرند. قرار است متهم در این سایت به تیمار حیوانات آسیب‌دیده مشغول شود.

به‌نظر شما این مجازات واقعا می‌تواند باز دارنده باشد؟

تا به حال شکارچیان قهاری به جبر قضایی به‌عنوان تیمارگر و نگهبان وارد طبیعت و محیط‌زیست شدند اما وقتی رودر رو با مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد مواجه شدند، اهمیت این گنجینه ملی و حراست از آن را لمس کردند و تبدیل به بزرگ‌ترین حامیان و دوستداران محیط‌زیست شدند. در مورد این متخلف هم بعید نیست که این مجازات چنین سرنوشتی را بر‌ای او رقم زند. تلاش ما بر این است که متخلفان در عرصه محیط‌زیست را با حیات وحش آشتی دهیم. جریمه و حبس به خانواده‌ها هم آسیب می‌رساند و کینه جویی نسبت به طبیعت را به‌دنبال دارد.

انتهای پیام /

۴ اسفند ۱۳۹۵ ۱۴:۴۱
تعداد کلیک: ۲,۸۰۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.