English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

معادل مهریه حضرت زهرا (س) 21 سکه بهار آزادی است

طبق روایات اسلامی، مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حداکثر ۵۰۰ درهم نقره بوده است. اما این میزان در حال حاضر برابر با چند سکه بهار آزادی است ؟

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فـارس، بارها در منابر و روضه‌ها شنیده‌ایم که آب فرات را بر روی پسر فاطمه سلام‌الله‌علیها بستند، در حالی که مهر مادرش بوده است. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟

تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام، در پاسخ به این شبهه می‌نویسد: در منابع روایی، احادیثی هست که آب فرات را جزء مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها معرفی می‌کند؛ چنان که براساس روایت جابر جعفی از امام باقر علیه‌السلام خداوند مهریه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را در زمین، چهار نهر قرار داده که یکی از آنها فرات است. (سه نهر دیگر نیل، دجله و رود بلخ هستند)

اگر از نقد سندی و محتوایی این حدیث بگذریم، به نظر می‌رسد مقصود از مهر بودن فرات یا چهار نهر بزرگ برای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها معنای تشریفی و نمادین آن است که با مقام قدسی و ولایی آن بانوی بزرگ ارتباط دارد؛ وگرنه روشن است که مهریه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها مبلغ معینی بود که امام علیه‌السلام در هنگام ازدواج پرداخت.

محاسبه مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به قیمت امروز

در حدیث از امام صادق علیه‌السلام که در صفحه ۲۱۴ کتاب «معانی الأخبار» نقل شده، آمده است: پیغمبر خدا صلی‌الله‌علیه مهریه هیچ یک از همسران خود و همچنین مهریه هیچ یک از دخترانش را بیش از دوازده اوقیّة و نشّ تعیین نکرده و «اوقیّه» ۴۰ درهم، و «نشّ» ۲۰ درهم است.

با توجه به حدیث نورانی امام صادق علیه‌السلام، مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حداکثر ۵۰۰ درهم (نقره) است. در زمان پیدایش اسلام هر ۱۰ درهم معادل یک دینار (طلا) ارزش داشته، بنابراین معادل مهریه حضرت ۵۰ دینار می‌شود.

از سوی دیگر، در فقه اسلامی وزن هر دینار برابر با یک مثقال شرعی برابر ۳.۴۵۶ گرم است. بنابراین ارزش مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حدود ۱۷۳ گرم طلا بود.

در حال حاضر، هر سکه طلای بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد، بنابراین معادل مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تقریباً ۲۱ سکه بهار آزادی می‌شود.

انتهای پیام/

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۰۹
تعداد کلیک: ۵,۴۷۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.