English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند

مدیر نمایندگی ستاددیه کرمان با اشاره به اینکه زندانیان مهریه بیشترین محکومان غیرعمد این استان را شامل می‌شوند، گفت: باید بیدار شویم و بدانیم که مهریه را به موقعش هم می‌دهند و هم می‌گیرند.

 

سید حجت‌الله موسوی‌قوام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسـنا با بیان تاریخچه تشکیل ستاد دیه اظهار کرد: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه با هدف کمک به زندانیان جرائم غیرعمد توسط شهید لاجوردی در زمان ریاست ایشان بر سازمان زندان ها، تشکیل شد که زمینه آزادی افرادی که ناخواسته گرفتار زندان شده اند، فراهم شود.

وی افزود: در استان کرمان از سال 80 ستاد دیه با نیت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تاسیس شد که سه نفر عضو اصلی دارد و اعضای ستاد دیه متشکل از مسوولان اجرایی و قضایی و خیّران می باشند.

موسوی قوام با اشاره به نحوه تامین اعتبارات ستاد دیه تصریح کرد: اعتبارات ستاد تا قبل از دولت نهم صرفا از محل کمک‌های مردمی و خیّران تامین می شد زیرا بنای تشکیل ستاد هم از محل کمک های مردمی بود.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت نهم به این نتیحه رسیدند که ستاد دیه باید تقویت شود زیرا منابع موجود جوابگوی نیازها نبود و هر سال مبلغ دیه افزایش می یافت و کمک های مردمی به میزانی نبود که همه موارد را پوشش بدهد، لذا اعتبارات دولتی به ستاد اختصاص یافته و ستاد دیه برای نخستین بار جزو ردیف بودجه دولت قرار گرفت.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان درباره شرایط کمک به افراد بیان کرد: نیت اصلی، کمک به زندانیان جرائم غیرعمد است، بررسی می کنیم تا افرادی که استحقاق بیشتری دارند، مشکل آنها حل شود و در این راستا دو فاکتور اساسی از جمله نیازمندی و آبرومندی افراد مد نظر ماست.

وی افزود: نیازمندی یعنی اینکه فرد هیچ گونه منبعی برای پرداخت بدهی خود نداشته باشد و در بحث آبرومندی، فرد نباید هیچگونه سوء پیشینه یا سابقه کیفری داشته باشد.

موسوی‌قوام اظهار کرد: جرائم غیرعمد شامل بدهکاران دیه (تصادف و حوادث کارگاهیِ غیرعمد) و بدهکاران مالی (چک های برگشتی و نفقه و مهریه) است.

وی در ادامه تصریح کرد: رسالت ستاد دیه شامل دو بخش درمان و پیشگیری است که همه اعتقاد داریم هرچه در بحث پیشگیری هزینه کنیم، خروجی بهتری خواهیم داشت.

مدیرنمایندگی ستاددیه این استان گفت: درمان، همان تامین منابع مالی است که از طریق کمک های مردمی و ... انجام می شود.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه ستاد دیه استان کرمان از ستادهای مطرح و فعال کشور است، اما متاسفانه در طول 12 سالی که در ستاد خدمت می کنیم، هنوز آمار مددجویان ما زیر 100 نفر نیامده. یعنی به ازای آزادی، همیشه جایگزین داشته ایم که نشان می دهد باید در زمینه پیشگیری بیشتر کار کنیم.

در حوزه پیشگیری نیازمند بسیج عمومی هستیم

مدیر نمایندگی ستاددیه استان کرمان با بیان اینکه در حوزه درمان به وظیفه خودمان در استان کرمان خوب عمل کرده ایم، تاکید کرد: در حوزه پیشگیری که تنها وظیفه ستاد دیه نیست، به بسیج عمومی نیاز است، یعنی همه نهادها، موسسات فرهنگی، آموزشی و دانشگاهی و خود مردم باید دست به دست هم دهند تا پیشگیری اتفاق بیفتد.

موسوی قوام با اشاره به طرح پلیس در زمینه فرهنگسازی برای کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی از جمله همیاران پلیس، تصریح کرد: در سال 83 حدود 85 درصد زندانیان جرائم غیرعمد بدهکار دیه بودند و 15 درصد بدهکار مالی داشتیم که در حال حاضر عکس این قضیه اتفاق افتاده و به دلیل فرهنگسازی و پیشگیری، آمار زندانیان دیه ما بسیار کاهش یافته و اکنون 25 نفر هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 70 درصد زندانیان جرائم غیرعمد استان کرمان بدهکار مالی می باشند که متاسفانه بخش عمده آن مهریه و نفقه است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم ستاد برگزاری جشن‌های گلریزان است، گفت: استان برای نخستین بار در سال 88 دستورالعمل برگزاری جشن گلریزان را انجام داد.

وی افزود: هدف اول از برگزاری جشن ها، جذب کمک های خیرین و مردمی و هدف دوم، اطلاع رسانی، آموزش خانواده ها و پیشگیری بود.

موسوی قوام تصریح کرد: امسال موفق شدیم 17 جشن گلریزان را در سطح استان کرمان برگزار کنیم که حدود دو میلیارد تومان خیرین تعهد کرده اند که تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون تومان تعهدات وصول شده و مابقی در حال وصول است.

وی با اشاره به عملکرد ستاد دیه استان کرمان از ابتدای تاسیس بیان کرد: از ابتدای تاسیس ستاد در سال 80 تاکنون تعداد دو هزار و 526  نفر زندانی جرائم غیرعمد آزاد شده اند که از این تعداد 599 نفر با اخذ رضایت شاکی بوده است.

مدیر نمایندگی ستاددیه استان کرمان ادامه داد: یک هزار و 927 نفر از زندانیان غیرعمد با پرداخت اعتبارات آزاد شده اند که 37 میلیارد و 744 میلیون تومان بابت آزادی آنها پرداختی داشته ایم.

وی افزود: یک هزار و 167 نفر با پرداخت کمک‌های ویژه این نهاد مردمی از بند حبس رهایی یافته‌اند که در این راستا 663 نفر از محل کمک‌های خیرین استانی با پرداخت مبلغی معادل پنج میلیارد تومان آزاد شده‌اند.

موسوی قوام تصریح کرد: 592 نفر با پرداخت تسهیلات به میزان 9 میلیارد و 761 میلیون تومان و 168 نفر از محل صندوق تامین خسارت های بدنی که صرفا به بدهکاران دیه پرداخت شده، آزاد شده اند و تاکنون صندوق بیش از 10 میلیارد تومان صندوق به استان کرمان کمک کرده است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات ستاد دیه صحبت با شاکیان و اخذ رضایت آنهاست که طی چندسال گذشته از طریق مذاکره با 832 نفر از شاکیان، بیش از 113 میلیارد تومان اخذ رضایت شاکی داشته ایم و استان کرمان یکی از استان های موفق در این زمینه بوده است.

نیکوکاران بیش از پنج میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کرده‌اند

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان اظهار کرد: تاکنون 81 جشن گلریزان در استان کرمان برگزار شده که در مجموع 5 میلیارد و 730 میلیون تومان خیرین در این گلریزان ها تعهد کرده اند که تاکنون 4 میلیارد تومان آن وصول شده است.

وی افزود: در 10 ماه گذشته سال جاری نیز 140 نفر زندانی جرائم غیرعمد استان کرمان با پرداخت مبلغ بیش از 3 میلیارد تومان آزاد شده اند که از این تعداد 101 نفر از محل کمک های مردمی بوده با مبلغ 865 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

موسوی قوام تصریح کرد: طبق آخرین استعلامی که انجام داده ایم، در حال حاضر 210 نفر زندانی جرائم غیرعمد در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 24 نفر بدهکار دیه، 83 نفر چک های برگشتی و 103 نفر مهریه و نفقه هستند.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات ستاد دیه استان کرمان این است که زندانی قدیمی کم داریم و تقریبا در آزادی زندانیان، به روز هستیم.

مدیر نمایندگی ستاددیه استان کرمان اظهار کرد: 32 نفر از زندانیان کنونی مربوط به سال های 93 و 94 هستند که اولویت اصلی ما آزادی این افراد است و قصد داریم تا پایان سال این افراد را آزاد کنیم.

وی افزود: دو برنامه آزادی تا پایان سال پیش بینی کرده ایم که یکی در دهه فجر و یکی در آستانه ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و آغاز سال نو که اولویت با بدهکاران دیه و زندانیان سال های قبل است.

موسوی قوام در بخش دیگری از سخنانش افزود: در بحث پیشگیری انتظار داریم مردم نوعدوست استان کرمان با ستاد همکاری کنند، شاکیان در بحث رضایت و تخفیف ها کمک نمایند، زیرا آزادی یک نفر، کمک به جامعه است.

وی با اشاره به فروپاشی خانواده‌ها، تصریح کرد: متاسفانه خانواده ها در ازدواج فرزندان خود حساسیت گذشته را ندارند.

موسوی قوام ادامه داد: جوانان در خیابان با هم آشنا می شوند و والدین را در عمل انجام شده قرار می دهند و به دلیل اینکه این ازدواج براساس شناخت نبوده، با شکست مواجه شده و زوج به زندان رفته و زوجه هم مهریه را طلب می کند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: همچنین تعیین مهریه های سنگین از دیگر معضلات است، درحالیکه افراد حتی به توان مالی خود هم نگاه نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه لفظ «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟» باید از میان خانواده ها حذف شود، افزود: رسانه ها خیلی تاثیرگذار هستند و مردم باید بیدار شوند و بدانیم که مهریه را به موقعش هم می دهند و هم می گیرند.

موسوی‌قوام تصریح کرد: به طور میانگین هر روز یک نفر در استان کرمان به خاطر مهریه وارد زندان می شود، باید بحث آموزش خانواده ها در این زمینه جدی گرفته شود.

 

۲۷ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۲۶
تعداد کلیک: ۲,۰۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • علی
  • ۲۹ دی ۱۳۹۵ ۰۰:۱۵
  • 0
  • 0
    0

سلام یه بنده خدایی هست توی اندیمشک بد جور گیر افتاده.... 30 میلیون تومن دیه بدهکاره . اگر نتونه پرداخت کنه تا 1 ماه دیگه میره زندان اهواز خواهشا کمک ش کنید... 09014406972 شماره تماس ش است . میتونید کامل بردی تحقیق کنید


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.