English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

نیکوکاران، زندان‌ها را خلوت می‌کنند

نیکوکاران هرجا باشند سنگ تمام می‌گذارند؛ چه بلایی طبیعی گوشه‌ای از کشور را منقلب کرده، چه درراه مانده‌ای در انتظار کمک باشد و چه آن وقت که عده‌ای با اشتباهی به دست خودشان، گرفتار زندان شوند.

 

مریم خباز روزنامه جام‌جم: خیران و زندانیان جرایم غیرعمد، پیوند دیرینه‌ای با هم دارند. دست کم از سال69 که ستاد دیه تاسیس شد و کمک های خیران از آن تاریخ در ستاد ضبط و ثبت می شود. آمارهای این سال‌ها را که بکاویم، به عدد بزرگی می‌رسیم؛ به آماری که روز اول دی امسال روی عدد صدهزار و دو نفر توقف کرد؛ عدد مربوط به آزادی مجرمان غیرعمد، زندانیان مالی و دیه. برای نیکوکارانی که خاصانه و صادقانه اعتلای کشور و وضعیت هموطنان‌شان الویت است فرقی نمی کند مشکل چه باشد. همین که بوی دغدغه‌ای بپیچد، آن‌هابا نیت اصلاح اجتماعی و دستگیر از همنوع آبرومند می‌آیند، بخصوص اگر صدای کمک خواهی از زندان‌ها بیاید.

سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت وگو با جام‌جم با اشاره به همت ملت شریف ایران اسلامی در راستای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد تاکید می‌کند در این سال ها اگر خیران نبودند، بسیاری از این محکومان غیرعمدِ ندار هنوز در زندان‌ها بودند و طبق این توضیح مشخص است اگر اینچنین می شد از گذشته تا امروز همواره باید از تراکم در حد انفجار زندان ها گفته می‌شد.

او البته آماری از خیرانی که به آزادسازی زندانیان غیرعمد کمک می‌کنند در اختیار ندارد، ولی تاکید می‌کند نیکوکاران هر روز و هر ساعت برای آزادی مجرمان غیرعمد، که تنگدستی شان مزید بر علت است، تلاش می کنند، به طوری که ستادهای دیه سراسر کشور، روزانه آزادی دارند و نیازمندترین زندانیان را به ترتیب اولویت از بند حبس خلاص می کنند.

   قطره قطره تا دریای نیکوکاری

برای کمک به آزادی زندانیان حتما نباید ثروتمند بود. می شود شاگردی دبستانی بود و قلکی داشت و شکست یا حقوق بگیری بود و درصدی از دستمزد سالانه را برای آزادی محبوسان کنار گذاشت. درجمع خیرانی که تاکنون به ستادهای دیه کشور کمک کرده اند، از این قسم آدم ها زیاد بوده اند. حالاهم که به مدد تکنولوژی، سامانه پرداخت از طریق تلفن همراه (سامانه هفت هشتاد) راه اندازی شده، خیرانی بی نام و نشان، بی ادعا و بی چشمداشت برای آزادی زندانیان غیرعمد گام برداشته اند که جولایی می گوید از خرداد 94 تا دی 95 تعدادشان به 84 هزار و 821 نفر رسیده و 745 میلیون تومان پول وسط گذاشته اند.

با این حال کمک به زندانیان غیرعمد، آنها که سهل انگاری، ناآگاهی، جهل به قوانین و مقررات و اعتماد نابجا از آنها مجرمانی غیرعمد ساخته، هنوز با مبالغی کمتر از این نیز میسر است، همان طور که شعار ستاد دیه است که با هزار تومان هم می شود جزو خیران ستاد بود.

    آزادشده ها، در حبس مانده ها

شهریور 69 که ستاد دیه کشور کارش را رسما آغاز کرد، نه میان خیران شناخته شده بود و نه قصد بر این داشت دامنه فعالیتش را مثل امروز گسترده کند. آن سال ستاد دیه، تمرکزش بر آزادسازی زندانیان نیازمند و غیرعمد دیه بود و تا پایان سال توانست 156نفر را آزاد کند. سال بعد این رقم به 178 نفر رسید و سال بعدتر با کمی افت به 165 نفر رسید، اما سال 72 دوباره این رقم به وضع قبلی برگشت و به 179 زندانی آزاد شده رسید. این روند افزایشی سال به سال ادامه یافت تا این که از سال 79، آمار آزادی ها چهاررقمی شد و روی عدد 1149 ایستاد.

سال 79 مصادف بود با زیرپوشش رفتن زندانیان غیرعمدمالی، تصمیمی که باعث شد روند خروج زندانیان غیرعمد از ندامتگاه ها سرعت بگیرد و آمار مربوط به آزادی ها رشد کند تا جایی که سال 90، فقط 11 سال پس از این تصمیم، 12 هزار و 783 نفر از زندان های سراسر کشور رهایی یافتند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور می گوید: اگر در گذشته این دستاوردها حاصل شده و اگر در 9 ماه سال 95، 6160 زندانی غیرعمد طعم آزادی را چشیده اند، همه به همت خیران بوده است، البته بجز معدود زمان هایی که به علت جهش ناگهانی نرخ دیه، ستاد مجبور شده است از مسئولان کمک بگیرد.

با وجود این آزادی ها، اما آمارهای تابستان سازمان زندان ها که ستاد دیه کشور نیز به عنوان آخرین وضعیت به آن استناد می کند، حضور نزدیک به ده هزار مجرم غیرعمد در زندان ها را نشان می دهد که بار بزرگی است به نوبه خودش.

    پیشگیری بهتر از مرهم

جولایی شاید به همین دلیل است که در گفت وگو با ما به چرخه تولید زندانیان غیرعمد خرده می گیرد و تاکید می کند نگاه ستاد به نیکوکاران فقط مشارکت مالی آنها برای آزادسازی زندانیان نیست و بسیار خوب می شود اگر خیران در حوزه پیشگیری نیز وارد شوند.

اشاره او به همه زنان، مردان، دختران و پسرانی است که مرور پرونده هایشان از غفلت، ناآگاهی، بی خبری، ساده انگاری و بی گدار به آب زدن حکایت دارد، وقتی زنی حاضرمی شود دسته چک اش را در اختیار نزدیکانش قرار دهد و طعمه کلاهبرداری اقوام نزدیک شود، زمانی که پسری جوان با تکیه بر باوری پوسیده گمان می برد مهریه را نه می دهند و نه می گیرند و تاوان خوش باوری اش را می دهد یا آن هنگام که راننده ای بیمه شخص ثالث را جدی نمی گیرد و یکی از صدها محکوم دیه می شود.

زندانیان جرایم غیرعمد مرتکب جرم می شوند، ولی بیش از آن که مجرم باشند، بی خبر و ناآگاه اند و این همان پیامی است که مدیرعامل ستاد دیه می کوشد منتقل کند. همین نکته دلیلی است برای مجید احسانی، معاون اجرایی ستاد دیه کشور که در گفت‌وگو با جام‌جم از هنرمندان بویژه فیلمسازان بخواهد در قاب تلویزیون یا پرده نقره ای سینما بخش غلط زندگی زندانیان جرایم غیرعمد را با تصویر روایت کنند؛ چه آنها که مهریه را به شوخی گرفته اند، چه کسانی که چک را بازیچه پنداشته اند و چه همه کسانی که سبک غلطی برای رانندگی دارند.

احسانی معتقد است؛ خیران به جای این که پولی بدهند و یک زندانی را آزاد کنند، می توانند در ساخت برنامه های آموزشی مشارکت کنند تا به جای آزادی یک نفر، چند نفر از به زندان افتادن رها شوند.

مسئولین ستاد دیه کشور درواقع به چرخه معیوب آزادسازی زندانیان و وارد شدن مجرمان غیرعمد به زندان‌ها اشاره دارند؛ چرخه ای که از یک سو زندان ها را خلوت می کند ولی به چشم برهم زدنی، تازه واردها جای زندانیان آزاد شده را می گیرند. این چرخه اشتباه چیزی است که باید اصلاح شود؛ چرخه ای که هرچه خیران رشته اند، پنبه می‌کند.

انتهای پیام /

۲۲ دی ۱۳۹۵ ۰۸:۰۹
تعداد کلیک: ۲,۳۶۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.