English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

زن ، ضـامــــــن ، زندانی

یکی از عمده دلایلی که برخی از هموطنان و بویژه زنان را روانه زندان‌ها می‌کند، صدور چک‌ و یا ضمانت‌های بانکی از همکاران، بستگان و حتی نزدیکان نسبی آن‌ها می‌‎باشد.

 

خبرگزاری صداوسیما - ملیحه پژمان: این روزها وقتی خبر از آزادی برخی زندانیان جرائم غیرعمد روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار می‌گیرد،‌ بین ارقام ریز و درشت آمار آزادشدهها، از زنانی که با محکومیت مالی به زندان افتاده‌اند و با کمک خیرین و ستاد دیه زمینه آزادی آنها فراهم شده نیز، یاد می‌شود.

واقعا دردآور است که یک زن با وجود عواطف لطیف مادری پا به زندان بگذارد و دوران حبسش به 5 سال و یا 8 سال و بلکه بیشتر از آن برسد.

وقتی به آمارهای زندانیان زن توجه می کنیم، می بینیم که بسیاری از زنانی که این روزها پشت میله‌های زندان از آرزوهای‌شان می گویند، زنانی هستند که قربانی اعتماد، ‌نیرنگ و فریب شده‌اند.

چک و ضمانت دامی برای برخی زنان

برخی از این زنان با اعتماد به همکار، ‌فامیل و حتی شریک زندگی خود به زندان افتاده اند،‌ زنانی که به گفته خودشان یک روز زندان برای آنها 100سال می‌گذرد.

قصه پر غصه این زنان زندانی و دربند این که دسته چک شخصی خودشان را در اختیار همسر یا همکار قرار داده‌اند و چک با دست و دل بازی بی‌رحمانه به مشتری داده شده است.

صاحب چک یا همان بانویی که این روزها بجای سر و سامان دادن به زندگی و فرزندان در کُنج زندان زمین گیر شده، ‌زمانی متوجه نقشه می‌شود که کار از کارگذشته و نصیبش از زندگی راهروهای سرد و بی روح زندان شده است.

«س.م» یکی از این زندانیان است که 8 سال از بهترین روزهای جوانی اش را پشت میله‌های زندان گذرانده است. وی از یک آگهی روزنامه با مردی آشنا می شود و با اعتماد به او برای خرید لوازم خانگی چند چک در اختیارش می‌گذارد.

آن مرد با حیله و نیرنگ توجه دختر را به خود جلب می‌کند و به وی قول ازدواج می دهد. چک‌ها پیش او می‌ماند و پس از مدتی با بدهی 48 میلیونی این دختر نگون‌بخت به حال خود رها می‌شود و حالا او مانده است و انبوهی غم در کنج زندان.

چک و ضمانت دامی برای برخی زنان

«م.الف» بانویی دیگری است که در 26 سالگی به زندان افتاده است ،‌ مدیرعامل شرکت بوده و در غیبتش مدیر داخلی شرکت او از چک و امضای وی سوء استفاده می‌کند و حالا با 90 میلیون بدهی، ‌دور از فرزند و همسری که البته به خاطر زندانی شدنش از او جدا شده است، ‌روزگار می‌گذراند و در انتظار روزی است که با کمک فردی خیرخواه از زندان خلاص شود.

پسر 9 ساله این بانوی فریب خورده به مادرش تاکید کرده که اگر بزودی آزاد نشود و به خانه برنگردد، ‌تحصیل را رها می‌کند.

اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که بند بند قانون چک گفته است که با این تک برگ چه می‌شود کرد، ‌هشدار هم داده که حواس ها باید ششدانگ جمع باشد؛ فقط کافی است که یک‌بار دارنده چک مطالعه کند و کمی به عواقب چکی که دست این و آن می‌دهد، فکر کند.

این روزها، نگاه‌های یخ زده این زنان دربند،‌ سرشار از آرزوی داشتن کانون گرم خانواده و رسیدن به آرامش است، شاید در انتظار رضایت شاکی و یا دلی که برای آزادی آنها بتپد.

ستاد دیه به عنوان نهادی مردمی با محوریت جلب کمک های خیرخواهانه تاکنون زمینه آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد و محکومان مالی را فراهم کرده است.

آزادی 96 زندانی زن از ابتدای امسال

سید اسدالله جولایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: در شش ماهه نخست امسال 3858 زندانی جرائم غیرعمد آزاد شده اند که 96 نفر از این زندانیان، زن بوده‌اند.

وی افزود: بدهی این زندانیان آزاد شده،296 میلیارد تومان بوده است که با تلاش ستاد دیه 112 میلیارد تومان آن با گذشت گرفته شده است.

چک و ضمانت دامی برای برخی زنان

مدیرعامل ستاد دیه با اشاره به اینکه این زندانیان زن محکومیت های مالی داشته اند تصریح می کند: ‌برخی زنان بدون داشتن پشتوانه مالی اقدام به صدور و امضای چک یا سفته و ضمانت می‌کنند و این در حالی است که متاسفانه ورود زندانیان زن به زندان‌ها موجب ازهم پاشیدگی زندگی آنها می‌شود.

جولایی تأکید می‌کند: توصیه ما به زنان این است که حواسشان جمع باشد و تحت هیچ شرایطی اقدام به ضمانت یا امضای چک و سفته نکنند.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که می خواهند به کارهای مالی و تجارت بپردازند باید بدانند که تا سرمایه نداشته باشند نباید شروع به کار کنند چون نتیجه آن زمین خوردن و روانه زندان شدن است.

تلاش خیرین برای آزادی زندانیان زن

در این سال‌ها بسیاری از خیرین با حمایت های همه جانبه از زندانیان نیازمند و خانواده‌های آنها، برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد،‌ بذر محبت کاشته‌اند.

 

سعید محرابی، یکی از همین نیکوکاران است که هم در ستاد دیه و هم انجمن حمایت از زندانین مرکز، از زندانیان نیازمند و خانواده های آنها حمایت می کند.

وی با بیان این که با زندانی شدن زن کانون خانواده از هم پاشیده می‌شود، می گوید : وقتی یک مادر در زندان محبوس می‌شود، فرزندان او درگیر آسیب های جدی می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر برخی از زنان جامعه ما به علت ناآگاهی از قانون چک و ضمانت، در زندانهای کشورمان محبوس هستند.

این خیّر ادامه داد:‌ تاکنون بسیاری از زنان زندانی با محکومیت‌های مالی با کمک خیرین ستاد دیه از زندان آزاد شده‌اند.

حامی زندانیان و خانواده‌های نیازمند زندانی تصریح کرد: کمک به آزادی زنان زندانی درحقیقت بازگرداندن آنها به جامعه و تامین آرامش آحاد جامعه است.

درست است که بانک‌ها اگر مانعی نباشد بر اساس تقاضا دسته چک در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند اما باید بپذیریم که چک برگشتی و یا ضمانت بی محل، ‌نه مرد می‌شناسد، نه زن و دردآورتر این که نه خردسالی که سالهاست در آرزوی آغوش پر مهر مادر است.

بیاییم دست به دست هم بدهیم تا زندانیان زنی که با محکومیت‌های مالی ناشی از صدور چک و ضمانت در زندان‌های کشور محبوسند، به آغوش خانواده برگردند.

انتهای پیام /

۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۳۳
تعداد کلیک: ۳,۱۷۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 5.0  (1 رای)
  • مسعود کریمی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۴۶
  • 5
  • 0
    0

باسلام . من دو بار بخاطر جرم غیر عمد که اعتیاد بوده و مظنون ب سرقت دستگیر اما هر دومرتبه بدلیل اثبات بیگناهی بعد از ۴۰روز تبرئه و سابقه کیفری ندارم.بعد ان در زندان نمازخون و توبه کار شدم . مدتی است که عقد کردم و وام ازدواجمون امادست که خانمم ۱۵_سال دارد
و بدلیل داشتن نامادری وامش را پدرش گرفت . حالا خودم نه برادری دارم ن پدری و از بچگی خرج ۳خواهر و جهیزیه شان را داده ام . هرکسی لطف کنه فقط ضامن وام ازدواجم بشه هم سفته بهشون میدم هم قولنامه ملک مسکونی و هر چیزی که بگوید انجام میدم ‌یاعلی مددی


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.