English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

«طوبی‌» و «زهره» در آستانه عید ولایت به آغوش خانواده بازگشتند

به دنبال تأسیس بی‌حساب و کتاب صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی دو بانوی عائله‌مند اراکی و قزوینی که روانه زندان شده‌ بودند، با پیگیری خبرگزاری فارس و همیاری خیرین یک روز مانده تا عیدغدیـر طعم شیرین آزادی را چشیدند.

 

 

سعیده اسدیان - خبرگزاری فارس : نهم شهریور ماه سال‌جاری به دنبال بازخوانی دوره‌ای پرونده‌ مددجویان تحت حمایت ستاد دیه گزارشی با عنوان «صندوق‌ قرض‌الحسنه خانگی کار دست طوبی‌ و زهره داد» روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که محتوای آن شرح وقایع دو بانوی جوان را روایت می‌کرد که یکی در غرب کشور و دیگری در استان قزوین به دلیل تأسیس صندوق قرض‌الحسنه خانگی و در ادامه با غیب‌شدن برخی از اعضای این صندوق‌ها، با یک بدهی میلیونی با طرح شکایت طلبکاران خصوصی راهی زندان شده بودند.

در دوره‌ای که شاید برخی از اعتبارات اخلاقی رنگ فراموشی و تحجر به خود گرفته‌ و بسیاری از سنت‌های دیروز ما امروزه جایگاهی ندارند اما در همین عصر با انتشار خبر یاد شده با کمک 380 میلیون ریالی بانوی نیکوکار تهرانی حاجیه خانم بهجت خورسندیان که از خیرین همیار و نیکوکاران ثابت‌قدم ستاد مردمی دیه هستند، همان روز زمینه آزادی «طوبی ن» مادر دو دختر ( 8 و 11 ساله) فراهم می‌شود.

a1

در شرح گرفتاری این بانوی 31 ساله می‌توان گفت وی با سفارش همسایه‌ها و جمعی از دوستان ناخواسته مدیریت صندوقی را بر عهده می‌گیرد که چند ماه از شروع فعالیت آن نگذشته به دلیل متواری شدن یکی از اعضاء و عدم پرداخت اقساط از سوی او با شکایت 27 نفر از جمع 50 نفره اعضای این صندوق قرض‌الحسنه طوبی خانم محکوم به پرداخت یک بدهی 500 میلیون ریالی می‌شود.

این بانو که پیش از این در جلسات مذهبی به عنوان مدرس قرآن کریم به تعلیم تجوید به بانوان محل می‌پرداخت تنها بر حسب اعتماد نابه جا گرفتار محکومیت حبسی می‌شود که نزدیک به یک سال او را در زندان مرکزی اراک محبوس می‌کند که علی‌رغم تلاش‌های همسر این مددجو که سرایدار یک شرکتی صنعتی است تا پیش از این مساعدت خیرخواهانه امکان رهایی او ممکن نشده بود.

a1

پرونده دیگری هم که در آستانه عید ولایت به همت جمعی از نیکوکاران کشورمان زمینه آزادی مددجوی آن فراهم شد اختصاص به خانمی دارد که مطلقه بوده و پیش از گرفتاری حبس با فرزندان خردسالش در خانه‌ای مستهلک واقع در یکی از استان‌های غربی کشور گذران عمر می‌کرد و بابت تأمین همین اسباب معیشتی هم بود که به ذهنش تأسیس صندوقی قرض‌الحسنه خطور می‌کند اما در ادامه غافل از بگیر و نگیرهای روزگار بجای آسایش خیالی خودش با تأمین نشدن منابع مالی اعضای صندوق خانگی تحت مدیرتش، در پرداخت وجوه به اعضا است که آوار گرفتاری‌ها بر سرش فرود می‌آید.

a1

«زهره- میم» که با تاسیس این صندوق قرض‌االحسنه بدون سوءنیت مجرمانه در دوره‌ای با صرف مبلغ ماهانه جمع‌آوری شده نسبت به اجاره یک باب مغازه‌ جهت فروش لباس‌های زنانه اقدام می‌کند اما هراندازه که در تامین پول پیش این عقد اجاره با فروش بسیاری از اسباب خانه موفق ظاهر می‌شود اما در مورد تهیه اجناس مغازه‌ که با پول همین صندوق قرار بود تهیه شوند با مشکلی بزرگ روبرو می‌شود.

a1

وی که هیچ قصدی در راستای خیانت در امانت‌ها نداشته تنها به این نیت که با فروش ویژه محصولات وارداتی در کمتر از یک ماه به مبلغ مورد نیاز دست یافته و نسبت به بازپرداخت دوره به فرد منتخب اقدام می‌کند تصمیم می‌گیرد با کمی تاخیر مبلغ دوره جدید را پرداخت کرده و در عمل با دادن مجموع خروجی 30 میلیون تومانی صندوق به یکی از آشنایان اجناس مغازه را تهیه نماید اما متاسفانه به دنبال یک نابرادری فردی که تعهد داشته با دریافت این مبلغ محصولات سفارش شده این زن 34 ساله را از طریق واردات شهر مرزی بانه به او تحویل دهد در اقدامی متواری شده و تا امروز که چندین ماه از حبس ناشی از عدم توانایی در پرداخت بدهی این بانو در زندان مرکزی قزوین حضور دارد از محل اختفای وی گزارشی دریافت نشده است.

a1

برادر این محکوم که تا مدتی قبل سرپرستی کودکانش را برعهده داشته به گواهی کمیته تحقیق ستاد دیه به دلیل سوءسابقه و اعتیاد شدید به مواد مخدر شرایط مساعدی نداشته و هفته‌ها تا پیش از این آزادی محل سکونت فرزندان این زندانی را ترک کرده بود.

a1

گفتنی است، از ابتدای سال تاکنون چندین پرونده با موضوع همین صندوق‌های خانگی به ستاد دیه کشور ارجاع شده است که به دلیل کثرت شکات و زمان‌بر بودن احراز عناوین غیرمجرمانه متاسفانه بسیاری از این گرفتاران مالی که غالب آن‌ها را نیز بانوان شامل می‌شوند که این افراد تا اثبات غیرسوء بودن این بدهی متاسفانه زمان نسبتا زیادی را هم در زندان سپری می‌کنند.

a1

فرآیند آزادی این دو مددجوی استخلاص یافته نیز به دلیل وجود شکات متعدد و جمع‌بندی نهایی، نیازمند زمان بیشتری بود که خوشبختانه این مهم تا پیش از عید سعید ولایت با پیگیری این رسانه و همیاری نیکوکاران میسر شد.

................................................................................................................................................................................................

* تمامی عکس‌های این گزارش مربوط به آزادی مددجوی تحت حمایت ستاددیه استان قزوین است که آزادی او امروز 29 شهریور ماه راس ساعت 15 و چهل دقیقه انجام گرفت.

................................................................................................................................................................................................


انتهای پیام /

۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۷:۱۷
تعداد کلیک: ۲,۵۶۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • عرب شاهی
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ۲۰:۳۱
  • 0
  • 0
    1

از همه متولیان و نیکوکاران قبول باشه . چه عیدی خوب و چه باقیات الصالحاتی . درود بر بانیان خیر این برنامه


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.