English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حضور 158 زن محکوم غیرعمد در زندان‌ها

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: با عنایت به این که آزادی نسوان از جمله الویت‌های این نهاد بوده و جمعیت آن‌ها در خرداد ماه هم در قالب طرحی به صفر رسید اما هم‌اکنون 158 محکوم‌غیرعمد در زندان‌ها داریم.

  


انسیه آبشـاری روزنامه حمایت : مدیرعامل ستاد دیه کشور از حضور 158 زن محکوم جرایم غیرعمد در زندان‌ها  خبر داد و گفت: با احتساب آمار عملکرد این نهاد مردمی در 6 ماهه نخست سال‌ جاری از رمضان سال 69 تا نیمه شهریور امسال تعداد 97 هزار و 842 زندانی واجد شرایط با حمایت ستادهای دیه استانی از بند حبس رهایی یافته‌اند.

اسدالله جولایی در گفت‌وگو با نخستین روزنامه حقوقی و قضایی کشور در ارتباط با اقدامات ستاد دیه کشور برای آزادی زندانیان نیازمند اظهار کرد: ستاد دیه کشور با توجه به بدهی زندانیان و در راستای کاهش تعداد آنها در زندان، اقدامات موثری را انجام داده است که از سال 85 تا 94 به تفکیک، 33 ، 32 ، 30 ، 36 ، 34 ، 52 ، 56 ، 64، 42 ، 39 درصد از سوی ستاد دیه کشور گذشت رضایتمندانه از سوی طلبکاران و اولیای دم اخذ شده و درحقیقت بسیاری از محکومان تحت حمایت ستاددیه  با کمک شکات شریف پرونده‌ها از بند زندان رها شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین اخذ گذشت مربوط به سال 1392 است، گفت: در این سال  534 میلیارد تومان  از مجموع مبلغ بدهی 831 میلیارد تومانی از سوی طلبکاران گذشت گرفته شده است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور میزان گذشت‌های مربوط به سال گذشته را نیز 39 درصد اعلام کرد و افزود: در سال 94 از بدهی 732 میلیارد تومانی به میزان 278 میلیارد تومان شکات خصوصی گذشت کرده‌اند.

بیشترین آزادی زندانیان مربوط به سال 90 است

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان این‌که در 10 سال گذشته، بیشترین آزادی زندانیان در سال 90 صورت گرفته است، عنوان کرد: در سال 1390 با حمایت خیرین خداجو زمینه استخلاص تعداد 12 هزار و 783 زندانی غیرعمد فراهم گردید که از جهت کمی بیشترین آزادی‌ها در ربع قرن فعالیت ستاددیه به این سال مربوط می‌شود.

جولایی با بیان اینکه از سال 85 تا پایان سال گذشته طبق آمار 78 هزار و 899 زندانی آزاد شده‌اند، یادآور شد: درواقع برای آزادی این تعداد زندانی آزاد شده به طور تقریبی برای هر نفر 266 میلیون ریال گذشت اخذ شده است. وی با تفکیک آمار محکومان دیات و مالی، اظهار کرد: با همیاری نیکوکاران ملائک‌کردار و مسئولان دلسوز نظام تعاد از مجموع 98 هزار زندانی آزادی شده تا به امروز ستاددیه توفیق رهایی 45 هزار و 371 نفر از زندانیان دیات مرتبط  با حوادث کارگاهی و رانندگی (جرحی و فوتی) و همچنین محکومیت‌های شبه عمد داشته که این افراد جدای از دسته محکومان مالی هستند که این طیف از محبوسان نیز رقمی معادل 52 هزار و 471 نفر را شامل می‌شوند.

آزادی 4 هزار زندانی در 6 ماهه امسال

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان عملکرد این مجموعه حمایتی در 6 ماهه سال‌ جاری، گفت: امسال تاکنون تعداد 4 هزار زندانی به همیت ستاد دیه طعم آزادی را چشیده‌اند  که 550 نفر آن‌ها مربوط به محکومان دیه و 3 هزار و 450 نفر را هم محکومان مالی ناشی از صدور چک بلامحل و بدهکاری‌های مربوط به مهریه و نفقه شامل می‌شوند.

 وی ادامه داد: از بدو تاسیس ستاد دیه کشور (در سال 69) تا امروز با کمک ستاد دیه تعداد زیادی از افراد به آغوش خانواده خود بازگشته‌اند و از سال 69 تا 78 نیز هرچند تعداد آزادی‌ها، 3 رقمی و کمتر از 500 نفر بود اما به دلیل افزایش دامه برخی از جرایم و زمینه ابتلای بسیاری از هموطنان به محکومیت‌های مالی این رقم آزادی در سال 79 تا حدود هزار و 149 نفر افزایش داشت که به طور دقیق در این سال 746 محبوس دیه و 430 نفر از محکومان مالی با همت عمومی مردم نوعدوست ایران اسلامی از بند زندان به خانه بازگشتند.  مدیرعامل ستاددیه تصریح کرد: این روند آزادی‌ها البته روند افزایشی خود را تا سال 94 همچنان حفظ کرده و برای نمونه همین سال گذشته تعداد 8 هزار و 565 نفراز زندانیان آبرومند واجد شرایط  از حبس آزاد شدند که 866 نفر این محکومان را زندانیان دیات و 607 نفر را هم بدهکاران مالی تشکیل می‌دادند. جولایی در مورد آخرین وضعیت نسوان زندانی ، اظهارکرد: در حال حاضر 158 زندانی زن در سطح زندان‌های کل‌ کشور تحمل حبس می‌کنند که بیشتری این افراد با 18 مددجو مربوط به استان گیلان شده و به ترتیب کهگیلویه و بویراحمد و فارس هر کدام با 16 زندانی و تهران و مازندران نیز هرکدام با 13 محبوس بیشترین آمار با به خود اختصاص داده‌اند.

4 استان کشور فاقد زندانی زن هستند

وی با اشاره به فرهنگ غالب در برخی از استان‌ها در ارتباط با حبس بانوان، عنوان کرد: خوشبختانه در مجموع زندان‌های سطح استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، سیستان‌وبلوچستان و کردستان ما هیچ محکوم مونثی را نداریم که بابت جرایم غیرعمد در حبس حضور داشته باشد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در واکنش به اینکه سال گذشته مقرر بود تا طبق مصوبه شورای شهر تهران به زنان زندانی جهت آزادی مساعدت شود، اظهارکرد: این امر در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته به همت ستاد دیه به مناسبت روز زن تمامی نسوان زندانی واجد شرایط در آن مدت آزاد شدند  در‌حال حاضر با عنایت به همین خلاء محسوس در امر آموزش ما میزبان  158 زندانی زن در داخل زندان‌ها هستیم.

انتهای پیام / 

۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۱۷
تعداد کلیک: ۲,۱۹۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.