English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

امید 140 زندانی‌غیرعمد خراسان‌شمالی به 4 گلریزان استانی

هم اکنون 140 زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندان‌های استان خراسان شمالی تحمل حبس می‌کنند که امید است با برپایی 4 جشن‌ گلریزان استانی زمینه آزادی جمع زیادی از این افراد نیازمند در ماه پر برکت رمضان فراهم شود.

 

قصه تلخ زندان آنجا تلخ‌تر است که فردی که مرتکب جرم نشده زندانی شود و تنها جرمشان سهل انگاری و حادثه روزگار است که در سرنوشت آن ها نوشته شده است و بی پولی و توانایی نداشتن برای جبران خسارت آنان را سال ها در کنار بزه کاران نگاه می دارد طوری که دستشان از همه جا کوتاه است و جز امید بستن به رضایت شاکی و کمک خیران کاری از آنان بر نمی آید و این شب های پر برکت فرصتی برای حمایت از این قشر از جامعه که شاید با کمک اندکی گره ای از مشکلات چند خانواده باز شود.

پرده نخست:

ماه ها و شاید سالهاست که این تو حبس اند و دیگر طاقتشان برای دیدار خانواده طاق شده و تنها امیدشان در این روزهای پر برکت کمک خیرین است که شاید بازگردند به آغوش خانواده ... هر سال ماه مبارک رمضان به همت ستاد دیه مراسمی با عنوان جشن گلریزان برگزار می شود و در آن روز به گفته مسئولان زندان دل تو دل مددجویان نیست، به راحتی می شود حس کرد که چه سکوتی در بند زندانیان جرایم مالی حکمفرماست و چه غوغایی در دلشان که شاید فردی خیر با کمک خود آنان را از زندان آزاد کند.

آن سوی ماجرا

سنگینی فضای خانه حکایت از غمی بزرگ دارد. خانه ای ساکت، ساده و محقر در حاشیه شهر بجنورد.ماه رمضان امسال می شود 2سال که پدر در بین اعضای خانواده نیست.او24 ماه می شود که در حبس است و تمام فشار زندگی بر دوش مادر و 2 پسری افتاده که کاری از دستشان برنمی آید آن قدر آبرو دارند که حتی همسایه ها هم کوه مشکلاتشان را نمی بینند.

همه چیز از آن جا شروع شد که سرپرست خانواده برای معاش زندگی روزها سوار بر مرکب موتور بسته های پستی را از این سوی شهر به آن سو می برد و از این راه مخارج زندگی خانواده 4 نفره را در می آورد اما ناگهان یک حادثه آینده دو خانواده را عوض کرد بر اثر برخورد موتورسیلت با عابر پیاده متاسفانه عابر پیاده قطع نخاع شد .با شکایت اولیا دم راکب موتور سیکلت به پرداخت دیه محکوم می شود اما با توجه به این که موتور سیکلت بیمه نبود باید تمام مبلغ را پرداخت می کرد اما ...

پرده دوم:

صدای خنده و بازی بچه ها بغض را در گلو فشار می داد آنان در عالم بچگی بدون این که چه بر سرشان آمده است، در کنار تخت مادرشان به بازی های بچه گانه مشغول بودند.به گفته پدر خانواده زندگیشان با یک بی احتیاطی موتورسیکلت سوار سیاه و تاریک شده است به طوری که اوضاع و احوال همسرش روز به روز بدتر می شود و عمل های مختلف تاثییر در بهبودی او نداشته است.

2 دختر 4 و 7 ساله توسط مادربزرگشان مراقبت می شوند و هزینه های سنگین نگهداری مادر کمر مرد خانه را خم کرده است و برای جبران این هزینه ها و درمان همسرش جز درخواست دیه راهی برایش نمانده است اما فردی که با همسرش تصادف کرده و مقصر این حادثه است خود نیز درگیر مشکلات مالی است و به دلیل این که توانایی پرداخت دیه را ندارد در زندان به سر می برد

140 زندانی جرایم غیر عمد

مدیر عامل ستاد دیه استان در گفت وگو با خبرنگار ایرنــا با اشاره به این که 138 مرد و 2 زن به دلیل جرائم غیر عمد در زندان های استان چشم انتظار کمک های خیران و نیکوکاران در ماه پرخیر و برکت رمضان هستند اظهار داشت: عده‌ای از افراد که به دلایل وضعیت مادی نامناسب و شکایت شاکیان به بند زندان گرفتار شده‌اند روزهای بسیار سختی را در زندان به سر می‌برند که منتظرند تا با کمک خیران و اقشار مختلف مردم آزادی این زندانیان رقم زده شود.

استاجی ادامه داد: هیچ چیز بهتر از این نیست که سرپرست خانواده ای را به آغوش آن خانواده بازگردانیم و آزاد کردن زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد از بهترین و با ارزش ترین کارهاست، البته به شرط آنکه این زندانیان هم جرمشان غیر عمد بوده و هم نیازمند باشند.

وی با اعتقاد به این که جای زندانیان جرائم غیر عمد در زندان ها نیست افزود : این دست افراد در وقوع حوادث دارای انگیزه مجرمانه نبوده اند و از بد حادثه و به طور اتفاقی این مشکل برای آنان پیش آمده است اما به هر حال دفاع از حقوق زیان دیده یک ضرورت است که باید مورد توجه باشد.

استاجی تصریح کرد: برای این منظور محوریت کار ستاد دیه رسیدگی به روند دفاع از حقوق زیان دیده همزمان با کمک به حادثه آفرین و خانواده آنان است تا بتوان هر دو طرف را از آسیبها و مشکلات افزونتر رهائی بخشد.

برگزاری جشن گلریزان در 4 شهر استان

مدیرعامل ستاد دیه استان از برگزاری جشن گلریزان در 4 شهر استان در ماه مبارک رمضان خبر داد و عنوان کرد: یکم تیر ماه 1395 در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) جشن گلریزان برای زندانیانی که چشم انتظار آزادی هستند در مرکز استان برگزار خواهد شد تا در ماه مبارک رمضان، این ماه خدا 140 پدر و مادر به آغوش گرم خانواده خود برگردند.

استاجی با بیان این که جشن گلریزان در شیروان،اسفراین و جاجرم نیز برگزار می شود افزود : سال 94، به همت خیران و ستاد دیه کشور 156 زندانی جرایم غیر عمد آزاد شدند.

به گفته استاجی ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار مناسب برای انجام کارهای خیرخواهانه بوده که نیاز است ظرفیت‌های خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمداستان در جشن گلریزان به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد :فضای ایثار، گذشت و عفو به عنوان یک فریضه معنوی و ایمانی باید روز به روز در جامعه تقویت شود و اگر این مهم، بستر سازی شود شاهد اتفاق های زیبا و کاهش این گونه آسیب ها خواهیم بود.

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیازمند 4میلیارد تومان

وی با بیان این که برای آزادی 140 زندانی جرایم غیر عمد از زندان های استان به 40میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: در صورت تامین 40 درصد این مبلغ توسط رضایت شاکیان و همراهی خیران مابقی آن را ستاد دیه کشور پرداخت می کند.

مدیر عامل ستاد دیه استان با اشاره به این که 25 نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه و نفقه در زندان های خراسان شمالی به سر می برند افزود:با توجه به این که این بدهی برای مددجویان اقساطی شده است اما تهیه همین مقدار برای زندانیان امکان پذیر نیست و مجبور هستند در حبس به سر ببرند.

استاجی عملکرد والدین را در تحکیم بنیان یک خانواده جدید موثرترین عامل عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در محکومیت‌های مالی شاهدیم تعدادی از جوانان بر اساس تعهدهای نابجای خانواده‌ها بدون لحاظ توانایی مالی مهریه‌های نه سنگین و نه غیر معقول بلکه مهریه‌های بدون توجه به استطاعت مالی قبول کرده و در ادامه بر اساس همین دین واجب راهی زندان می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به این که از 140 زندانی جرایم غیر عمد 18 نفر آن را زندانیان حوادث رانندگی که منجر به فوت و یاجرح شده است تشکیل می دهد اظهار داشت: از کل تعداد زندانیان جرایم غیر عمد 4 نفر به دلیل حوادث کارگاهی ،93 نفر به دلیل بدهکاری محکومیت غیر کلاهبرداری در زندان های خراسان شمالی حبس هستند.

نقش اطلاع رسانی و پیشگیری

وی با اشاره به نقش مهم اطلاع رسانی در پیشگیری از وقوع حوادث افزود: تعداد زیادی از زندانیان غیر عمد به دلیل ناآگاهی از قانون و مقررات محکوم می شوند و این امر می تواند با اطلاع رسانی بیشتر در جامعه، تا حد زیادی جلوی این گونه آسیب ها را گرفت.

استاجی به مواردی که باعث می شود افراد در جامعه محکوم به جرایم غیرعمد و زندانی شوند اشاره کرد و گفت : کسانی که در مورد الحاقیه بیمه اقدام نمی کنند و موجب افزایش مابه التفاوت بیمه می شوند و خودروهایی که به احتمال نبود بیمه نامه به امانت از افراد گرفته و منجر به تصادف می شود از جمله مواردی است که منجر به جرایم غیر عمد می شود.

وی همچنین ادامه داد: افراد بدون بیمه نامه به خصوص موتور سواران که بعد از تصادف و پرداخت نکردن خسارت، محکوم به حبس می شوند و مهریه های سنگین در موقع ازدواج که در بعضی موارد موجب طلاق می شود و همچنین ضمانت برای دریافت وام و پرداخت نشدن قسط توسط وام گیرنده که منجر به زندان ضامن می شود از دیگر مواردی است که منجر به زندانی افراد می شود.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان شمالی در ادامه اضافه کرد: نیکوکاران می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب 88888 بانک تجارت به نام ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان خراسان شمالی واریز کنند.

آثار زیانبار زندان بر فرد، خانواده و اجتماع

در این ارتباط یک جامعه شناس در خصوص آثار زیانبار زندان بر فرد و جامعه به خبرنگار ما گفت : به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری بویژه در جرائم غیر عمد ، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیانها را تحمل نمایند .

دکتر فولادیان تصریح کرد: لطمات روحی و روانی ، فسادهای اخلاقی ، اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی ، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است .

وی ادامه داد :اگر چه بخشی از آسیب ها با پرداخت دین از طریق ستاد دیه ؛ از یکطرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات ، از جمله فساد و فحشاء ، اعتیاد به مواد مخدر ، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است ، متلاشی شدن کانون های خانوادگی بر اثر طلاق های ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و غیر ممکن بنظر می رسد .

دکتر فولادیان با اشاره به این که خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان بسر می برند ، دچار نابسامانی می شود افزود:زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش گفته بر روی فرزندان ، متوجه همسر زندانی نیز می شود ، بخصوص در مواردی که حبس طولانی باشد ، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند .

۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۱۱
تعداد کلیک: ۲,۲۲۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.