English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

توجه دستگاه قضاء به محکومان غیرعمد ستودنی است

مدیرعامل‌ستاددیه کشور با تقدیر از عملکرد مسئولان‌قضایی در انتخاب نخستین روز هفته‌ قوه‌قضاییه به نام «محکومان‌مالی غیرعمد» گفت: این اهتمام دستگاه‌ قضاء نسبت به زندانیان‌غیرعمد ستودنی است.

سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت وگوی مشروح با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار دستگاه قضا و شهدای حادثه هفتم تیر، نامگذاری اولین روز از هفته قوه قضائیه با نام «قوه قضائیه، اطلاع رسانی و حمایت از محکومان مالی جرائم غیرعمد » را نشان از اهتمام دستگاه قضایی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان کرد.

وی گفت: انتخاب عنوان «حمایت از محکومان مالی جرائم غیرعمد » در سرآغاز هفته قوه قضائیه نشان از عنایت و توجه رئیس قوه قضائیه به این دسته از محبوسان و توجه جدی دستگاه قضا به مقوله حبس زدایی دارد.

جولایی به حداقل رساندن حضور زندانیان جرائم غیرعمد را با عنایت به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری یک اولویت و ضرورت قضایی اعلام کرد و افزود: کاهش حداکثری آمار این مددجویان که نه از روی سوءنیت مجرمانه بلکه به سبب حادث شدن اتفاقی ناخواسته یا عدم‌توفیق در بازپرداخت یک بدهی روانه زندان شده‌اند علاوه بر به حداقل رساندن هزینه‌های رسیدگی‌، درمانی، بهداشتی و نگهداری از این محکومان در افزایش سلامت فردی و اجتماعی این قبیل از گرفتاران دربند نیز موثر خواهد بود.

وی با اشاره به آزادی 96 هزار زندانی واجد شرایط محکوم به جرائم غیرعمد در ربع قرن فعالیت ستاد دیه اظهارکرد: آزادی اگر بدون توجه به بحث پیشگیری انجام و برنامه‌ریزی شود هیچ توفیقی برای دست‌اندرکاران این آزادی‌ها نداشته است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در ادامه افزود: با توجه به زمینه‌های موجود در بازار رقابتی و افزایش دامنه فعالیت‌های کارگاهی چنان که ورودی به زندان‌ها نیز زیاد شده اگر موضوع پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به ندامتگاه‌ها مورد توجه قرار نگیرد در تقابلی آیینه‌وار این دو خط موازی آزادی و در مقابل ورودی به زندان همچنان که موازی و برابر حرکت می‌کنند به همین نحو نیز باقی خواهند ماند.

جولایی تلاش برای رهایی محکومان مالی و زندانیانی که تنها به دلیل عدم توانایی در پرداخت طلب شاکیان روانه حبس شده‌اند را ریشه در مشی علوی و حسنی دانست و گفت: امام حسن علیه‌السلام چنان که در احادیث متواتر از ایشان نقل شده برآوردن نیاز دیگران را در هر حالی در اولویت قرار می‌دادند که  ابن عباس می‌گوید در معیت حضرت هنگامی که در مسجدالحرام حضور داشتند، نیازمندی خدمت امام می‌رسد و به بدهی خود نزد شخصی اشاره کرده و مطرح می‌کند که از عهده قرض او بر نمی‌آید که برای همین منظور اگر ممکن است از جانب حضرت مساعدت شوند که در روایت نقل شده حضرت طواف خود را قطع کرده و همراه آن مرد برای گرفتن مهلتی نزد طلبکار می‌روند.

وی پیشگیری را مهمترین راهکار در کاهش زندانیان جرائم غیرعمد اعلام کرد و گفت: البته نباید تصور شود این مهم تنها بر عهده یک نهاد یا معاونت پیشگیری قوه قضائیه است بلکه برای تحقق واقعی این نیاز ملی باید تمامی 27 نهاد رسمی و به عبارتی متولیان اصلی فرهنگسازی آستین بالا زده و در یک اجماع عمومی این ورودی‌ها را به حداقل ممکن برسانند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآورشد: اگر بنا باشد در امر مجازات موضوع بازدارندگی مورد توجه نباشد، کیفر محکومان به هر مجازاتی ولو مجازات‌های جایگزین حبس فی‌نفسه مورد نظر شارع قانون نبوده و از قضا ادامه همین رویه آثار عکس هم به دنبال خواهد داشت.

جولایی تصریح کرد: ستاد دیه با منابعی که هم اکنون در اختیار دارد و با جشن‌های گلریزانی که با همت مردمی برگزار می‌کند این امکان را میسر خواهد کرد که اگر ورودی به زندان‌ها با انجام فعالیت‌های آموزشی و بسط موضوعات فرهنگی و احقاق واقعی امر پیشگیری به حداقل برسد آمار محکومان جرایم غیرعمد را برای همیشه دو رقمی کند که البته این اتفاق زمانی محتمل خواهد بود که تنها چند نهاد را موظف به فعالیت در حوزه پیشگیری ندانیم.

وی یادآور شد: هر چند طبق اصل قانون اساسی  موضوع پیشگیـری از جمله رسالت‌های سنگین و معین قوه قضائیه ترسیم شده اما حقیقت این است که با وجود نرخ تورم، مقررات جدید بانکی و بسیاری دیگر از زمینه‌های ایجاب کننده جرم که به طور وسیعی در این سال‌ها افزایش داشته‌اند باید بپذیریم تعهد و احساس وظیفه در راستای عملی کردن موضوع پیشگیری از ارتکاب به بسیاری از جرایم را حتی یک فیلمساز متعهد باید احساس کند تا چه برسد به نهادهای ذیربطی که اقدامات آن‌ها در این زمینه موثر و تعیین کننده خواهد بود.

مدیرعامل ستاددیه کشور، «کرامت» را یکی از بارزترین ویژگی‌های امام مجتبی علیه‌السلام اعلام کرد و تصریح کرد: بخشندگی و دستگیری از درماندگان بهترین سرمشق برای دوستداران آن حضرت می‌باشد که با تاسی به همین سیره و سبک زندگی تنها در بیست و نهمین جشن گلریزان ستاددیه کشور نیکوکاران نوعدوست تهرانی و مسئولین دلسوز انقلاب و در راس همه حمایت‌های همیشگی مقام عظمی ولایت بیش از 20 میلیارد ریال برای آزادی این دسته از زندانیان نیازمند و آبرومند به ستاد دیه اهدا کردند.

وی با اشاره به سیره عملی امام حسن علیه‌السلام گفت: طبق روایت‌های متعدد هیچ گاه سائلی از آستان کریمانه آن‌ حضرت ناامید بازنگشته و نقل است که ایشان هیچگاه نیازمندی را رد نکرده و در برابر درخواست مساعدت سکوت پیشه نکرده‌اند. چنان که آمده وقتی از حضرت سوال می‌کنند که «چگونه است که هیچ گاه سائلی را رد نمی کنید» حضرت می‌فرمایند «من سائل درگاه خدا هستم و من شرم دارم که خود درخواست کننده باشم».

انتهای پیام/

۱ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۴۱
تعداد کلیک: ۲,۱۹۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.