English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

خیری که شر آن دامنگیر دختر جوان شد

با رفتن به دادگاه ها، متوجه تبعات ناآشنایی با قانون سفته می شویم که نمونه بارز آن دختر 27 ساله ای است که بدلیل کمک به خانواده، زندانی است.

 

لیلا اسماعیل‌نژاد ایرنا : یک ماه نمی‌گذرد که در همین خبرگزاری گزارشی از خانمی منتشر شد که بدلیل کشیدن چک بی‌محل برای همسر بیکارش ، روانه زندان شد.

خانمی که با این همه فداکاری، همسرش نه تنها قسط وام ها را پرداخت نکرد بلکه او مجبور شد هزینه تعمیر و استهلاک وسیله نقلیه ای را که با وام خرید، نیز خود بپردازد. همسر این خانم، او را با قسط های روی هم تلنبار شده تنها گذاشت و این مادر دو دانش آموز که از پس پرداخت آن بر نیامد در نهایت راهی زندان شد.

گویی این داستان تمامی ندارد؛ این بار نوبت دختر جوانی است که حالا تمام رویاهایش را پشت میله های زندان دنبال می کند.

با نگاهی به پرونده این خانم جوان، خوش قلبی و مهربانی قربانی ، هویدا است. او که برای یکی از اعضای خانواده خود پشت سفته های 50 میلیون تومانی را امضا کرد هیچ گاه تصور تجربه شبهای زندان در مخیله اش راه نمی داد.

مگر می شود خانواده از پس مبلغ برنیاید و دختر جوان را اینگونه روانه زندان کند؟ اما شد و این دختر قصه ما جز رفتن به زندان راه دیگری برای انتخاب نداشت.

حدود هشت ماه است این خانم جوان در زندان یکی از شهرهای مازندران تحمل حبس می کند. او منتظر حکم دادگاه ماند تا شاید فرجی حاصل شود. دادگاه اعسار نیز حکم پیش پرداخت پنج میلیون تومان و بقیه را بصورت اقساط برای وی صادر کرد .

اما او حتی توان پرداخت پنج میلیون تومان را نیز ندارد و همچنان در زندان است . این دختر 27 ساله نیز مانند بقیه زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار چشم به دست کمک خیران دوخته تا از بند، رهایی یابد و مثل سابق به ادامه زندگی خود بپردازد.

گفته می شود پرونده های محکومان مالی زن در زندان عمدتا به کشیدن چک و ضمانت کردن برای همسر، فرزند و یا یکی از اعضای خانواده معطوف می شود. زنان به نوعی قربانی فداکاری خود برای اعضای خانواده می شوند.

مدیرعامل ستاد دیه‌ مازندران با انتقاد از کم‌ کاری نهادهای ‌ذیربط در آگاهی ‌بخشی نسبت به عواقب صدور چک ‌بی‌ محل و امضای سفته، گفت: برخی فکر می کنند اگر پشت سفته را امضا کنند هیچ مشکلی برای آنان به وجود نمی آید.

وی با بیان اینکه سفته سندی معتبر است، اظهار داشت: آنقدر زندگی ما چکی شده که دیگر خیلی از ما درباره سفته چیز زیادی نمی دانیم ، در حالی که هنوز هم با این سند پیر و فرسوده در ارتباط هستیم. گاهی برای تعهد دیگران و یا خودمان سفته می دهیم و یا پشت سفته دیگران را امضا می کنیم ، بدون آن که بدانیم با این امضا چه تعهدی داریم.

غمگسار خاطرنشان کرد: اگر سری به دادگاه ها بزنید، متوجه می شوید ناآشنایی با قانون سفته و این تفکر که سفته ابزاری سهل الوصول است و تبعاتی ندارد، برای مردم چه مشکلاتی ایجاد کرده است که نمونه بارز همین خانم جوانی است که هشت ماه در زندان تحمل حبس می کند.‏

مدیرعامل ستاد مردمی دیه مازندران با بیان نقش محوری زنان و مادران، حبس یک زن را به دلیل صدور چک در زندان غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: با نمونه‌های متعددی که در ستاد دیه شاهد هستیم، خانم‌ها توجه کنند تحت هیچ شرایطی برای ضمانت دسته چک نگیرند و پشت سفته را امضا نکنند حتی برای اقوام نزدیک و افرادی که به اصلاح و تصور خیلی‌ها امین هستند.

حدود 670 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندانهای مازندران تحمل حبس می کنند که نیمی از آنان محکومان مالی هستند.

انتهای پیام /  

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۵
تعداد کلیک: ۲,۱۱۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.