English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

برکت رمضان برای زندانیان غیرعمد

در تالار آبگینه جای سوزن انداختن نبود؛ از عالی‌ترین مسئولان نظام تا نیکوکاران شناخته شده و گمنام، در کنار کودکان قد و نیم قد که ساکت و بی شیطنت روی صندلی‌های صورتی سالن مشق نیکوکاری می‌کردند.

 

مریم خباز روزنامه جام‌جم : مجری شعر می‌خواند و راوی چند روایت بود، خواننده جوان آیینی نغمه سرایی می کرد و به مجلس شور می داد، کسی گوشه ای اشک می ریخت و کسی بی ریا سینه می کوبید.

همه آمده بودند از غنی و عامه، از یاران دیرین انقلاب و مسئولان عالی قضایی؛ دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندان ها، چند نماینده سرشناس مجلس و محسن رفیقدوست از اعضای هیات امنای ستاد دیه که حالابسیار تکیده تر از تصویری است که همیشه از او در ذهن داشتیم. اینها آمده اند با یک هدف مشترک، برای وزن دادن به بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه، برای کمک به آزادی زندانیان غیرعمدی که نیازمندند و به عسر و حرج افتاده اند؛ این حرفِ سخنران های مجلس بود: سیدعلامیرمحمد صادقی، اسدالله جولایی و اصغر جهانگیر.

میرمحمدصادقی، مردی که در هیات امنای ستاد دیه موی سپید کرده، پیش از همه پشت تریبون ایستاد و با صدایی لرزان، صدایی که گویای گذر سال های متمادی عمر بود، پرونده یکی از مددجویان ستاد دیه را بازخوانی کرد تا نتیجه بگیرد درهای زندان باید به روی مجرمان اتفاقی باز نشود.

ماجرا از این قرار بود که یک راننده پیکان، برای امرارمعاش در جاده تهران کرج می راند که چشمش افتاد به سرنشینان زخمی یک خودروی تصادفی، راننده جان باخته بود و سرنشینان با حالی نزار ناله می کردند. مرد سرنشینان را سوار پیکانش کرد و به سمت بیمارستان راند، اما آن قدر تند و پرشتاب که کنترل از دستش خارج شد و کوبید به تیر چراغ برق. سرنشینان در دم جان باختند و مَرد به اتهام قتل غیرعمد روانه زندان شد. میرمحمد صادقی می گفت زندان جای این قبیل آدم ها نیست، هرچند زندان ها پر است از آدم هایی شبیه این مرد.

از زندان ها چه خبر؟

شاید هیچ نهادی بهتر از سازمان زندان ها بار زندانیان جرایم غیرعمد را لمس نکند و بیشتر از این سازمان نخواهد که اینها آزاد شوند و زندان های شلوغ کشور خلوت شود. زندانبان ها خوب می دانند که زندانی آبرودارِ اتفاقی جایش در بند نیست، همان طور که شهید لاجوردی، رئیس سال های دور سازمان زندان ها می دانست و در حلقه همفکرانش در سال 69 بذر ستاد دیه را کاشت. در جشن گلریزان بیست و نهم سه بار نام این شخص به نیکی برده شد، یک بار وقتی که اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها سخنرانی کوتاهش را آغاز کرد.

جهانگیر که پشت تریبون قرار گرفت، چند آمار ارائه کرد که بدون توضیح، وضع کنونی زندان های کشور را روایت می کرد. او گفت هم اکنون در کشور 230 هزار نفر زندانی اند که 12 هزار و 679 نفرشان زندانی جرایم غیرعمد هستند، یعنی 6 درصد ازکل آمار. از این تعداد زندانی، 2703 نفربابت دیه در حبس به سر می برند، 974 نفربه خاطر تصادفات جرحی و 551 نفر بابت تصادفات فوتی، 500 نفر به دلیل حوادث کارگاهی منجر به قتل و 243 نفر بابت قطع عضو و ایراد صدمه بدنی غیرعمد.

2302 زندانی مهریه و 562 زندانی نفقه نیز در میان این جمعیت هستند؛ گوشه‌ای کوچک از جمعیت 9976 نفری زندانیان جرایم مالی غیر از دیه. در جمع این افراد پرونده 2362 نفر تکمیل شده و حکم شان قطعی است که اگر شرایط آزادی برایشان فراهم شود، از زندان بیرون می روند، اما 341 نفر از زندانیان دیه هنوز در مرحله اتهامی به سر می برند و طول می کشد تا تعیین تکلیف شوند.

رئیس سازمان زندان ها با ارائه این آمارها نشان داد که پشت دیوارهای بلند زندان‌ها چه می‌گذرد و حتی گفت در یکی از زندان ها، مردی ساکن است که یک سکه بابت مهریه به همسرش بدهکار است و درعوض مردی با تعهد پرداخت 1514 سکه تمام بهار و چون تنگدست است، سال هاست در زندان روزهای عمرش را می‌گذراند. او با این مقدمه به این نکته نقب زد که گرچه مردم مهربان سرزمین مان با کمک به ستادهای دیه موجب آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیازمند می شوند، اما اگر کارها از ریشه درست شود دیگر نیازی به جشن های گلریزان نیست، کارهایی مثل آموزش و فرهنگ سازی تا مردم یاد بگیرند چطور رانندگی کنند و مجرم نشوند و بیاموزند زیر بار مهریه های غیرمنطقی و غیرواقعی نروند.

    بیش از 93 هزار آزادی

اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاددیه کشور عادت دارد هر بار که در جشن های گلریزان حاضر می شود از دستگاه های فرهنگ ساز بخواهد کاری کنند تا مردم درست رانندگی کنند، درست مهریه تعیین کنند، درست چک صادرکنند، از محل مال دیگران چک نکشند و درست نفقه بدهند تا زندانی نشوند. او در این جشن گلریزان نیز همین ها را دوباره تکرار کرد؛ چون همیشه می گوید در راس مجموعه ای نشسته که کارش آزاد کردن زندانی است، درحالی که هنوز خستگی ناشی از این تلاش رفع نشده دوباره زندانی های جدید از راه می رسند و دوباره روز از نو روزی از نو.

جولایی با این حال دست خیرانی را که تا امروز موجب آزادی زندانیان جرایم غیرعمد شده اند، به گرمی فشرد و از بیش از93 هزار زندانی ای یاد کرد که از سال 69 تا 94 به کمک این نیک اندیشان آزاد شده اند. او گفت حالاحتی خیران آنلاین نیز به کمک ستاد دیه آمده اند و از ماه رمضان پارسال تا امسال بیش از 52 هزار نفر از طریق سامانه آسان پرداخت از هزار تومان به بالاکمک نقدی کرده اند، این سوای سه میلیارد تومانی است که به گفته او مردم از طریق خودپردازها نسبت به آزادی زندانیان نیازمند مساعدت کرده اند.

بحث جولایی که به اینجا رسید، ثانیه‌های پایانی تا اذان مغرب طی می شد و فرم های مخصوص جشن گلریزان بین حضار دست به دست می گشت. هرکسی با توجه به وسعش روی فرم ها مبلغی می نوشت و تعهدی می داد؛ شاتر دوربین عکاسان این لحظه ها را بی وقفه ثبت می کرد. دیروز خبر رسید مبلغی که این خیران (مردم و مسئولان) نوشته اند روی هم بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

a1

۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲
تعداد کلیک: ۲,۲۹۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.