English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دیوارچینی غلط کارفرمای اراکی را روانه حبس کرد

کارگر روستایی که بازسازی دیوار حیاط خانه خود را با کمک پسر همسایه‌اش آغاز کرده بود، فکر نمی‌کرد پایان کارش زندان باشد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، مالک - ن که کارگر فصلی و سرپرست پنج سر عائله است، با پس‌انداز سال‌ها تلاش حاصل از کارگری، تصمیم می‌گیرد با کمک افشین پسر یکی از همسایه‌ها، دیوار حیاط خانه روستایی خود را باسازی کند.

برای همین منظور با کمک افشین جوان که تازه از امتحانات درسی فارغ شده و با وانت یکی از اقوام ساکن در روستا، در چند مرحله نسبت به خرید آجر و دیگر مصالح مورد نیاز اقدام می‌کند اما در نخستین روز کاری و در اولین تلاش افشین 18 ساله برای رساندن آجرها به دست مالک، بست فلزی مستهلک فرغون که با طنابی به قرقره‌ای دست‌ساز متصل بود شکسته شده و این همکاری ساده مشکل‌ساز می‌شود.

افشین که تلاش داشت با کشیدن طناب بر روی قرقره‌ فلزی متصل به چارچوب در خانه،  فرغون پر از آجر را تا کنار دست مالک که بر روی تخت داربست ایستاده بود برساند ناگهان با شکسته شدن بست و سقوط تمام مصالح بر روی او از ناحیه گردن و کمر آسیب جدی می‌بیند.

به دنبال این حادثه ناخواسته، خانواده افشین از مالک شکایت می‌کنند و دادگاه به اتهام ایراد صدمه بدنی غیرعمد ناشی از حادثه حین کار، «مالک» را با لحاظ ماده 148 آیین نامه حفاظتی کارگاهی و به استناد مواد 488 و 709 قانون مجازات اسلامی و موادی از قانون کار با لحاظ درصد تقصیر، به پرداخت دیه‌ای معادل 3 میلیارد و 61 میلیون ریال محکوم می‌کند.

مالک که به دلیل نداشتن استطاعت مالی از پرداخت دیه تعیین شده عاجز بود، بعد از مدتی به عنوان مسبب اصلی حادثه روانه یکی از زندان‌های استان مرکزی می‌شود. هرچند خانواده محکوم با فروش بسیاری از اسباب خانه و قرض از دوستان و آشنایان موفق به تأمین بخشی از هزینه‌های درمانی افشین شده‌اند اما تا پرداخت باقی دیه‌ که حدود دو میلیارد ریال است، مالک باید همچنان در زندان بماند؛ موضوعی که خانواده نیازمند این زندانی در طول مدت سه سال هنوز نتوانسته‌اند راهکاری برایش پیدا کنند.

خانواده افشین نیز هرچند موقعیت مالی مناسب‌تری نسبت به اهالی خانواده مالک را دارند اما مشکلات جسمانی و هزینه‌های درمانی و پزشکی افشین به اندازه‌ای بالاست که خانواده این مصدوم 18 ساله در تامین هزینه بسیاری از جراحی‌ها و داروهای مهم فرزند دلبندشان مشکل دارند.

خیرین و نیکوکاران می‌توانند برای کمک به زندانیان نیازمند و محکومان جرائم مالی غیرعمد از جمله کارگر نگون‌بخت این ماجرا، کمک‌های نقدی خود را به حساب 74/74 بانک ملت به نام ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند پرداخت کنند.

انتهای پیام/

۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۰۹
تعداد کلیک: ۲,۳۰۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.